Buscador

Rutes Pirineus, rutes de muntanya, excursions i senderisme

RutesPirineus

Contacta'ns

Camí Vell de Queralbs a Núria

Alta Ribagorça, Lleida, Catalunya, Espanya
    Itinerari lineal on descobrim l'emblemàtica vall de Núria seguint l'itinerari del Camí Vell des del poble de Queralbs fins al santuari de Núria
    Descarrega PDFfletxa-dreta
    Mapa, track i perfil altimètric
    DESCARREGA TRACK (gpx)fletxa-dreta
    DESCARREGA KML (Google Earth)fletxa-dreta
    El millor d'aquesta ruta
    Els trams de camí empedrat del Camí Vell de Queralbs a Núria.
    La salvatgia de les roques del Dui i de Totlomón.
    L'encisadora cascada de la Cua de Cavall.
    Les vistes que tenim des del mirador de Núria.
    Descripció
    Recorregut lineal de poc més de 7 km de longitud per la vall de Núria, al nord de la comarca del Ripollès i a tocar de la frontera amb l'estat francès. Des del poble de Queralbs enfilem pel Camí Vell de Núria pel vessant occidental de la vall fins a la balma de Sant Pau. Davallem fins al fons de la vall, creuem el pont de Cremal i ascendim per la riba esquerra orogràfica del riu Núria, passant per les marrades del Salt del Sastre i la cascada de la Cua de Cavall. Tornem a la riba dreta orogràfica creuant el pla de Sallent i pugem de valent fins que assolim al pla de la Creu d'en Riba, des d'on baixem suaument fins al proper santuari de Núria.
    Si haguéssim d'escollir una ruta que pogués definir-se com el bressol de l'excursionisme català probablement triaríem l'itinerari Camí Vell de Queralbs a Núria, donades les implicacions espirituals i nacionalistes que van trobar-hi els primers excursionistes catalans de la segona meitat del segle XIX. A banda de banderes i història del país, aquest recorregut transcorre per una vall famosa però no gaire trepitjada per la majoria. No és el mateix arribar al santuari de Núria amb el tren cremallera que fer-ho amb els nostres propis peus, amb el ritme pausat que ens permet copsar tota la màgia d'aquesta vall profunda de la qual el riu Núria n'és l'eix vertebrador. Un riu Núria que es mostra ufanós en tot el seu curs, regalant-nos espectaculars saltants d'aigua com la Cua de Cavall, que res té a envejar a la seva homònima d'Ordesa. I, ja al final de la ruta, podrem pujar al mirador del Pla de la Creu d'en Riba i albirar la fondalada on s'arreceren l'estany i el santuari de Núria, sota la mirada dels grans cims de la capçalera de la vall!
    Sabies que...
    El Camí Vell de Queralbs a Núria ja era utilitzat per romeus i peregrins a l'Edat Mitjana? Segons la tradició popular, dos sants de dues èpoques diferents (Gil al segle VIII i Amadeu al segle XI) van trobar i protegir la imatge de la Mare de Déu i van buscar refugi i vivenda a les coves que es troben a poc més d'1 hora a peu del pla de Núria cap a la seva banda oest. A l'indret on Sant Gil va trobar la imatge de la Verge s'hi va construir una ermita i llavors començaren les peregrinacions i processons per visitar-la i adorar-la. Per tal de facilitar el pas als fidels i als animals de càrrega (rucs, mules i matxos), es van empedrar molts trams de camí i es van construir alguns ponts com el de Cremal. El camí també era utilitzat per traginers i ramaders que abastien el santuari i les explotacions mineres i hidrològiques de la zona. Encara avui es conserven forces trams empedrats i, tot i que el camí va quedar eclipsat pel tren cremallera, cada dia són més els excursionistes que, amb fe o sense ella, arriben caminant fins a Núria.
    No et perdis...
    Les pintoresques gorges de Núria, formades per gneis sobre-excavat per l'aigua del riu durant mil·lennis. El gneis és una roca metamòrfica i, per tant, originàriament era diferent -una roca d'origen magmàtic com el granit- però per efectes de la pressió i la temperatura va anar canviant les seves tonalitats, fins a les blavoses que hi observem avui.
    Com arribar-hi en cotxe
    Si venim amb cotxe, a l'entrada S de Ribes de Freser creuem el riu Freser per un pont seguint les indicacions de Queralbs. Travessem Ribes de Freser i seguim per la carretera local GIV-5217. Al cap de 10 minuts i poc més de 7 km arribem a l'aparcament del tren cremallera de Núria, que es troba situat a 10 minuts a peu de l'entrada de Queralbs.

Un dels avantatges d'aquesta ruta és que és fàcil accedir al punt d'inici amb transport públic. Arribem a Ribes de Freser amb la línia R3 de Renfe (Barcelona - La Tor de Querol). A Ribes de Freser fem transbord i agafem el tren cremallera que puja cap a Núria, baixant però a l'estació de Queralbs. Més informació a: Rodalies Renfe.
    COM ARRIBAR-HI (Google Maps)fletxa-dreta
    Què més puc fer/visitar? On dormir? On menjar?
    ordenar el llistat per ordre de distànicia i mostrar la distància
    Puigmal (2.913m) per Fontalba
    18-19SETEMBRE
    Ruta guiada
    Fotografia de fauna i flora a l'alta muntanya2 dies / 1 nit
    No se pudo ejecutar una consulta sobre la base de datos: